Thursday, January 05, 2012

Tip tangani cucu atau anak nakal

Tip ini saya ambil dari majalah MIDI. Untuk peringatan saya, maka saya post kan di blog saya dan untuk manafaat kita semua. Moga dgn amalan ini anak kita menjadi anak yg baik & soleh.


1)Selalu membaca “Ya Latif’ sebanyak 7 kali dan hembuskan pada kepala anak atau cucu sewaktu mereka sedang atau hendak tidur.

2)Kena byk bersabar,cakap dgn lembut, pujuk selain berdoa pd Allah minta dilembutkan hatinya.

3)Apabila bangun pagi peluk anak atau cucu sebanyak 3 kali, usap kepala dan berselawat sambil berniat di dalam hati.
Baca Al fatihah, surah Toha ayat 1-5 & baca doa nabi daud 3 kali iaitu “Ya Allah, lembutkan hati anakku atau cucuku (sebutkan nama) sebagaimana Engkau lembutkan besi nabi daud a.s. Kemudian hembus pada makanan/minuman.

4)Untuk bantu anak atau cucu mudah belajar dan menelaah pelajaran, baca “ Ya latif” sebanyak 129x diikuti ayat surah As Syura ayat 19



bermaksud Allah Maha lembut kepada hambanya, Dia memberi rezeki kepada sesiapa yang Dia kehendaki, dan Dialah yang maha kuat, lagi maha kuasa.
Sebaiknya dibaca selepas subuh iaitu dibaca pada semua botol air untuk minuman dan masakan seisi keluarga.

5)Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan baca ayat 200 surah Ali Imran “Yaa aiyuhalazi na aa manusbiruu wasoo biruu waroo bithuu wattaaqulllaha laallakum tuflihun..”maksudnya “wahai orang yang beriman! Bersabarlah kami dan kuatkanlah kesabaran kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu Berjaya”
Diikuti dgn perbanyakkan zikir “ Ya Hayyu, Ya Quyyum,Ya Latiff dan Ya rahman” berulang2.
Surah Toha ayat 1-8, Surah Ar-Rahman 1-4 dan surah Al-insyirah dibaca dlm kegiatan lain spt ketika menemani anak atau cucu menelaah buku dan baca quran.

6)Digalak menyentuh dgn lembut ubun2 anak atau cucu dengan tangan kanan sambil berdoa dan menyatakan harapan. Sebaiknya setiap malam, ketika anak baru hendak tidur,ketika ini otak mereka sedang berehat & lebih mudah mendengar kata.

7)Selepas solat 5 waktu,amalkan doa ayat 74 surah al-furqan



bermaksud “ Dan juga mereka yang berdoa dengan berkata “ wahai Tuhan kami,berilah kami beroleh daripada isteri-isteri dan zuriat keturunan kami perkara-perkara yg menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami iman ikutan bg org yg mahu bertakwa.

8)Amalkan juga ayat 40 daripada Surah Ibrahim



yang bermaksud,”Wahai Tuhanku!Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang,dan zurait keturunanku.Wahai Tuhan kami,perkenankan doaku.”

0 comments:

Template by:
Free Blog Templates